donderdag 12 maart 2009

Becky op tv!

Afgelopen zondag was mijn zus Becky op televisie. Ze deed met een team van haar werk (Taart & zo uit Etten Leur) mee aan Knoop in je zakdoek. Zij mocht het spandoek maken. Via de website kun je de aflevering van 8 maart terug kijken. Becky komt al na een paar minuutjes in beeld. Ik ben keitrots!

Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat Knoop in je zakdoek nog bestond. Vroeger zag ik het wel af en toe met Sylvia Millecam en Marnix Kappers.

Overigens vind ik het geweldig dat er de laatste tijd weer meer aandacht is voor het syndroom van down. Zo heb je de prachtige fotoreportage 'De upside van down'.

De fotografe, mevrouw Fluitekruitje, geeft als een van de redenen voor het maken van het fotoboek: "Ik wil Down syndroom uit de taboesfeer halen, zeker in deze tijd van prenataal testen." En dat vind ik een prachtig doel. Ik begrijp dat als je mensen met een verstandelijke beperking nooit up, close & personal hebt meegemaakt, de confrontatie moeilijk kan zijn. Hoe moet ik me gedragen? Wat begrijpen ze wel en wat niet? Het belangrijkste is: wees jezelf, want dat zullen zij ook ten allen tijde zijn. En laat ze in hun waarde. En voor alle zwangere vrouwen die een vruchtwaterpunctie overwegen (of het ondergaan hebben en in dubio zitten over wat te doen): Bekijk dit boek en zie hoeveel vreugde en geluk deze kindjes brengen. Met al hun 'beperkingen'.

He nou word ik toch weer veel sentimenteler dan ik van plan was. Nog zo'n mooi initiatief: het tv-programma Down met Johnny. Een populaire, jonge BN'er, Johnny de Mol, die een groep verstandelijk beperkte mensen volgt en interviewt. En dat op een commerciele zender op de zondagavond! Helemaal top. Afgelopen zondag was de eerste aflevering waarin Johnny meteen al wat typische speerpunten aankaart. Erg herkenbaar en zeker een programma om in de gaten te houden. Keep up the good work! Bruggen slaan, zullen we.

Geen opmerkingen: