woensdag 22 juli 2009

Zundert 850

Je kunt zeggen wat je wil over Zundert, maar ze vinden altijd wel een reden om een feestje te vieren. En dat pakken ze dan niet halfslachtig aan.

Dit jaar bestaat de gemeente Zundert 850 jaar. Tijd voor een feestje? Tuurlijk! Ter ere van het jubileum is er besloten een soort Night of the Proms evenement neer te zetten: Promz 850.


Maandenlang hebben het orkest, koor, zangers en danseressen geoefend. Uiteindelijk stond er een vier uur durende show met een orkest van zeventig man, tientallen dansers en solozangers en een koor van tachtig personen. Het paste nauwelijks op het podium. Mijn vader is de kwaaiste niet, dus toen ze hem begin dit jaar vroegen mee te zingen in het koor, zei hij ja. Ook al had hij geen muzikale ervaring whatsoever. Dat moesten we meemaken!

De geboren Zundertenaar, acteur Guus Dam, presenteerde de avond.

Het begon al goed: de openingstune van Star Wars.


Op een gegeven moment gaf een singersongwriterduo een Zundertse versie van Skiks Op Fietse. Erg grappig en herkenbaar voor Zundertenaren. De rest van Nederland is waarschijnlijk al blij als ze het kunnen verstaan...



En toen zong het koor een prachtig operastuk (shame on me, ik ben de naam vergeten). Dit lied heeft mijn vader wekenlang door het huis lopen zingen, en als je het dan hoort uit tachtig kelen is dat toch wel imposant.



Dit vond ik een waar kippevel-stuk: Bohemian Rhapsody. Live klonk het prachtig. De filmpjes zijn met mijn mobieltje gemaakt dus de kwaliteit laat helaas te wensen over (geldt ook voor bovenstaande filmpjes). Hopelijk komt het toch enigszins over.



Raar volkje, die Zundertenaren. Maar het is toch geweldig dat zo'n kleine gemeenschap zoveel mensen op kan trommelen die samen batenloos een groot evenement neerzetten. Iemand krijgt het in z'n bol en voor je het weet heb je jaarlijks het grootste dahliabloemencorso ter wereld, of een Shakespeare-festival met voor het eerst ever een levensgrote replica van het Globe Theater.

Al met al ben ik nog steeds blij dat ik niet meer in Zundert woon (ik heb toch liever de stad), maar ik ben ook trots dat ik deel heb uitgemaakt van deze bijzondere gemeenschap.

What will they do next?

Geen opmerkingen: